piątek, 12 maja 2017

SZPARAGI - DLACZEGO WARTO JE JEŚĆ




Dlaczego tyle czasu zwlekałam, żeby spróbować to warzywo? Dopiero w zeszłym roku odważyłam się kupić i przygotować szparagi. Sięgnęłam zarówno po białe, jak i zielone (dostępne są również fioletowe, ale niestety nie trafiłam na nie nigdzie).


Szparagi fioletowe są zbierane zanim zrobią się zielone. Coś co je odróżnia od zielonych to to, że mają mniej błonnika i więcej cukrów. Nie mnie jednak obie wersje są źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Większość ludzi woli szparagi zielone, w tym ja również. Nie bez przyczyny - białe szparagi są twardsze i bardziej wymagające w przygotowaniu (należy obrać ze skórki, a co za tym idzie - tracimy cenne składniki, które się pod nią znajdują oraz dłużej trzeba je gotować/piec). Zielone natomiast są miękkie i naprawdę szybkie w przygotowaniu - o czym sama przekonałam się zbyt późno, ale jak to mówią - lepiej późno, niż wcale :). 

Sezon na szparagi jest niesamowicie krótki, bo przypada na maj/czerwiec, a szparagi znikają tak szybko, jak się pojawiły! Coraz więcej osób po nie sięga, więc spieszmy się, bo nim się obejrzymy sezon minie :(. Z drugiej strony to jest fajne. Sezonowe jedzenie - mija jeden pyszny sezon, przychodzi kolejny. Osobiście uwielbiam sezon dyniowy! Oczywiście poza truskawkami, malinami, jagodami borówkami, arbuzami :D. Z dyni można wyczarować dosłownie wszystko! Napiszę o niej więcej, jak tylko pojawi się na straganach, a teraz wróćmy do szparagów. 







Dlaczego (poza smakiem - moim zdaniem) szparagi zielone są nieco lepsze od białych? 

1 . Są bogactwem CHLOROFILU! (tylko te zielone)

Białe szparagi rosną pod ziemią,a zielone nad. Dzięki czemu, te zielone, nabierają zielonej barwy w procesie fotosyntezy. Są bardziej bogate w cenne związki, m.in. chlorofil. 


Właściwie to po co nam ten chlorofil? 

  • działa oczyszczająco (wspiera w tym procesie wątrobę i jelita)
  • neutralizuje wolne rodniki
  • usuwa toksyny z organizmu (także metale ciężkie)
  • oczyszcza krew, reguluje ciśnienie tętnicze, zwiększa krzepliwość, wzmacnia układ krwionośny; wzmacnia naczynia, układ limfatyczny, leczy żylaki
  • poprawia perystaltykę jelit 
  • reguluje poziom cukru we krwi 
  • wspiera regulację cyklu miesiączkowego u kobiet 
  • wspiera funkcjonowanie tarczycy 
  • wspiera funkcjonowanie trzustki 
  • systematyczne spożywanie wykazuje pozytywny wpływ na układ immunologiczny 
  • pobudza laktację u kobiet karmiących 
  • działa regenerująco, wpływa na odnowę komórek 
  • działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie 

2. Zawierają sporo błonnika

3. Bogate w glutation - jest to rodzaj białka, który pomaga walczyć np. z nowotworami czy chorobą Alzheimera. Ma zdolność wiązania toksyn. Zapobiega powstawaniu mutacji genowych i jest naturalnym związkiem wspierającym regenerację wątroby. 

4. Aspargina


  • działa moczopędnie 
  • pomaga w leczeniu reumatyzmu
  • łagodzi PMS 
  • odpowiada za prawidłowy poziom nawodnienia organizmu
5. Kwas foliowy - niezbędny pierwiastek dla kobiet planujących ciążę, odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Regeneruje uszkodzone komórki, wspomaga pracę układu krążenia. 

6. Inulina, która jest naturalnym prebiotykiem odżywiającym "dobre" bakterie jelitowe, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

7. Witamina C i E - bardzo silne antyoksydanty.

8. Witaminy z grupy B - są bardzo ważne dla zachowania zdrowego i sprawnego układu sercowo - naczyniowego, a także całego organizmu.

9. Żelazo, wapń i potas

  • żelazo dużo lepiej wchłania się w obecności wit. C (która również jest zawarta w szparagach)
  • wapń jest niezbędny do utrzymania zdrowych i mocnych kości i zębów, a także wspiera prawidłową krzepliwość krwi 
  • potas - ważny w gospodarce wodno - elektrolitowej organizmu

10. Szparagi są niskokaloryczne. W 100g produktu zawierają jedynie 18 kilokalorii.


Lubcie szparagi? :)




4 komentarze:

  1. Też nigdzie nie potrafiłam znaleźć tych fioletowych, ale zielone uwielbiam. Szkoda tylko, że sezon na nie tak krótko trwa...

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam :) i jeszcze lubię je za to, że efektownie wyglądają na talerzu :)

    OdpowiedzUsuń

Instagram @FIT_PATKA