środa, 9 sierpnia 2017

CZY WARTO JEŚĆ OWSIANKĘ?




Zdecydowanie ostatnio owsianka zeszła na drugi plan, a na jej miejsce weszły jajka! Absolutnie tego nie neguję, jajka to życie, więc jeżeli pochodzą z dobrego źródła (najlepiej tak by było), to jest to bardzo wartościowy pokarm! Swoją drogą przecież można połączyć jedno i drugie, bo kto nie lubi placuszków owsianych, no kto? ;)




Ale dziś nie o jajkach, na nie przyjdzie pora! Wracając do owsiany. Jeżeli na pierwszy posiłek z niej zrezygnowaliśmy (nie mówię, że wszyscy!), to warto włączyć ją na przykład na drugie śniadanie, a nawet na kolację (co sama często robię ;)! 

Poza tym, że jest pyszna, łatwo dostępna, można przygotować ją na milion sposobów (zarówno na słodko jak i na wytrawnie!), szybka w przygotowaniu, to posiada wiele cennych wartości! 

Dlaczego jednak warto jeść owsiankę? 


✔ przede wszystkim jest to świetne źródło energii, dobrej jakości węglowodany, nie powodują "skoków" cukru we krwi, a energia uwalniana jest stopniowo, dzięki zawartości błonnika 

✔ jest bogata w wyżej wspomniany błonnik, który zwiększa uczucie sytości, poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, ma zdolności usuwania z przewodu pokarmowego produkty przemiany materii 

Błonnik rozpuszczalny w płatkach owsianych to beta-glukan, który ma zdolność tworzenia lepkich "żeli" w przewodzie pokarmowym, odpornych na działanie enzymów trawiennych, powlekających śluzówkę przewodu pokarmowego. Ma również właściwości prebiotyczne, czyli jest pożywką dla "dobrych" bakterii w naszych jelitach. Beta-glukan spowalnia wchłanianie cukrów z pożywienia, potrafi wiązać i usuwać wspomniane wyżej toksyny, a także wzmacnia układ immunologiczny.

Błonnik nierozpuszczalny w owsiance daje uczucie sytości, poprawia pracę jelit, jest pomocny przy zgadze. Dzięki temu, że szybciej daje uczucie sytości, pozwala zmniejszyć kaloryczność potraw, więc jest świetny przy redukcji tkanki tłuszczowej.

✔ zawiera zdrowe tłuszcze, jako jedno z nielicznych zbóż zawiera dosyć sporo tłuszczu (ok. 7g/100g), co warto wspomnieć są to nienasycone kwasy tłuszczowe

✔ jest źródłem magnezu, który pozytywnie wpływa na układ nerwowy, mięśnie, regenerację, obniża ciśnienie krwi, a jego niedobór może być przyczyną na przykład osłabionej koncentracji (studenci! nie dość, że tania to jeszcze pomaga w nauce, super co? :D), pamięci czy w skrajnych przypadkach nawet depresji 

✔ źródło fosforu, który bierze udział w mineralizacji kości i zębów, jest nośnikiem informacji genetycznych, uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych, pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organiźmie 

✔ bogactwo przeciwutleniaczy, które znane są z opóźniania procesów starzenia się organizmu, poprzez walkę z wolnymi rodnikami, a także pozytywnie wpływają na kondycję skóry i włosów


Moim zdaniem zdecydowanie WARTO JEŚĆ OWSIANKĘ! 


A Wy jecie owsiankę? W jakiej postaci lubicie najbardziej? 🙂😋









10 komentarzy:

  1. Owsianka u mnie to podstawa! Tylko i wyłącznie na słodko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też taka wersja króluje :)

      Usuń
  2. Uwielbiam owsiankę! Najlepsza jest z białkiem i owocami :)

    https://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Niegdyś jadłam owsiankę codziennie, jednak zauważyłam, że mi nie służy (uczucie ciężkości, wzdęcie), więc przerzuciłam się na jaglankę/ryżankę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od jakiegoś czasu obserwuję Twoje posty - czy to tutaj, na instagramie czy na Fejsie i chciałam tylko Ci powiedzieć, że świetnie czyta sie Twoje wpisy - piszesz je po prostu na takim mega luzie i mam wrażenie, że słysze to, co czytam :D widać, że podchodzisz do odżywiania ze zdrowym rozsądkiem, Twoje przepisy nie są czasochłonne i przy tym są smaczne! Pozdrowienia dla szczecinianki od szczecinianki! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo miło mi to czytać! Dziękuję i również pozdrawiam :))

      Usuń
  5. W jaki sposób przygotowujesz owsiankę (z wodą, mlekiem)?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja się właśnie dzisiaj przeprosiłam z owsianką! Jakieś 2 lata temu zastąpiłam ją na poczet jajek ale chyba muszę to zmienić:) Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń

Instagram @FIT_PATKA